Weg van het water (SATBB + solo sopraan)

In Weg van het water  klinkt een zoektocht naar rust en overgave. De tekst, geschreven door Henk zelf, beweegt tussen innerlijke reflectie en natuurlijke beeldspraak: gedachten zweven, de wind suist, golven ruizen. De muziek volgt deze beweging – fluïde, gedragen, met ruimte voor adem en verstilling.

Tegelijk zingt het koor over hoop, vertrouwen en verbondenheid. Zinnen als “jij bent de zilte zee, geeft ons het leven mee” raken aan iets groters: het idee dat we gedragen worden, zelfs als we loslaten.

Weg van het water is een verstild klankritueel waarin stem, tekst en adem samenkomen in een zachte stroom.

Do not go gentle (SSAATTBB + cello + percussie)

Do Not Go Gentle Into That Good Night,
het iconische begin van het beroemde gedicht van Dylan Thomas. De woorden zijn intens en universeel: een oproep om niet zachtjes te verdwijnen, maar met vuur en overtuiging aanwezig te blijven.

De muziek is gelaagd en indringend. Het koor beweegt tussen fluistering en felheid, de cello fungeert als een dragende onderstroom — reflectief, soms wringend. De percussie is als een donkere lucht bij naderend onweer: dreigend op de achtergrond.

Do Not Go Gentle raakt aan maatschappelijke thema’s: het is een vurig pleidooi voor menselijke waardigheid, voor klank als tegenkracht, voor een stem die blijft klinken — ook als alles zwijgt.

Chanson de la Colombe is een intieme en persoonlijke compositie op het gelijknamige gedicht van Louisa Paulin (1947), voor koor en piano. Het gedicht beschrijft een dialoog met de maan over een witte duif die in de nachtelijke hemel verschijnt. Heldere zanglijnen en zachte ritmes creëren een dromerige ambiance, terwijl de pianobegeleiding de vocale partijen ondersteunt en verrijkt. De compositie nodigt uit tot verstilling en bezinning, waarbij de luisteraar wordt meegenomen in de zoektocht naar vrede en liefde.

Chanson de la Colombe is opgedragen aan vocaal ensemble La Colombe onder leiding van Iassen Raykov, waar ik jarenlang met plezier heb gezongen. Het stuk is daarmee niet alleen een muzikale interpretatie van Paulins poëzie, maar ook een persoonlijk afscheid en een dankbetuiging aan een koor dat mij heeft gevormd.

Songs of Khayyam is een zesdelige cyclus voor koor (SATB div.), fluit en altviool, gebaseerd op de poëzie van Omar Khayyam — Perzisch dichter, astronoom en levensfilosoof. De zes delen van Songs of Khayyam verschillen sterk van karakter en vormen samen een afwisselende reis. Het eerste deel is energiek en uitbundig, terwijl het tweede juist zachter en vloeiender klinkt, als een lichte dans. Daarna wordt het in deel drie stil en mysterieus — alsof de muziek even de ruimte in luistert. In deel vier groeit de klank weer aan kracht, met brede, gedragen lijnen. Deel vijf zakt terug in weemoed en klinkt moe maar teder. Het laatste deel verrast: het is ritmisch, speels en een beetje brutaal — alsof de muziek zichzelf niet al te serieus neemt, en ons nog één keer laat glimlachen.

Fluit en altviool zijn volwaardige stemmen in het geheel. Ze begeleiden niet, maar leiden, spiegelen en kleuren. Soms gaan ze voorop, soms treden ze terug, maar altijd geven ze de muziek een extra laag.

Songs of a Lifeline is een vijfdelige liedcyclus voor sopraan en harp, geschreven op gedichten van de Oekraïense dichter Taras Shevchenko. De muziek verkent thema’s als verlangen, verlies, herinnering, hoop en verzet — met op de achtergrond steeds het besef van ontheemding. Niet letterlijk benoemd, maar voelbaar: alsof de stem zoekt naar houvast in een vreemde wereld.

De cyclus opent met The Testament, een stil gebed om verbonden te blijven met waar je vandaan komt. A Reflection blikt dromerig terug op wat ooit vertrouwd was. Don’t Envy stelt scherpe vragen bij bezit en status, terwijl Lights are Blazing iets zachts en lichts laat oplichten te midden van gemis. In het slotdeel The Boat drijft een eenzame boot voort — kwetsbaar, maar gedragen door iets wat groter is dan haarzelf.

De stijl is transparant, gelaagd en melodisch. De harp begeleidt niet alleen, maar vertelt mee. Samen vormen stem en harp een muzikale levenslijn: aandachtig, ingetogen en vol zeggingskracht.

Partituren zijn op aanvraag beschikbaar, voor inzage of aanschaf.